چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: وزارت نیرو با ارسال نامه‌ای برای روزنامه همشهری، به مسائل مطرح‌شده درباره آثار تخریبی سد کارون 4 پاسخ داد. 2200

متن کامل پاسخ شرکت توسعه منابع آب ایران (وابسته به وزارت نیرو) و توضیح همشهری درباره مواردی از این پاسخ، به این‌شرح است:
1 - سدسازی همانند همه پروژه‌های عمرانی موجب دستکاری در طبیعت می‌شود ولی مهم این است که پس از پایان پروژه آسیب‌های وارد‌شده جبران شود. سد کارون 4 با کمترین حد ممکن تخریب محیط زیست و با هدف تولید برق و کنترل سیلاب در حال ساخت است. این سد در دوره بهره‌برداری خود نیز موجب حفظ محیط زیست خواهد شد. نیروگاه 1000 مگاواتی این سد چون از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق استفاده نمی‌کند به میزان بسیار زیادی از آلوده‌ شده محیط زیست به گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند. همچنین دریاچه این سد موجب افزایش رطوبت، بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و متعادل‌شدن دما و نهایتاً رشد بهتر درختان در حاشیه دریاچه خواهد شد. همچنین پس از بهره‌برداری از این سد درختان و مراتع پایین دست از خطر  سیلاب در امان خواهند بود.
2 - به همان اندازه که سد کارون 4 برای این شرکت اهمیت دارد منابع طبیعی نیز برای ما مهم و حیاتی است از این رو این شرکت حتی در جاده جایگزینی که در منطقه بلوط بلند (در حاشیه سد کارون 4) احداث نمود به جهت ترمیم منابع طبیعی اقدام به کاشت تعداد زیادی درخت کرد. تاکنون در محدوده کارگاه سد کارون 4 و شهرک مسکونی این سد بالغ بر 22 هزار اصله درخت از گونه‌های مختلف کاشته شده است.
3 - در مطلب آمده بود که آبگیری سد کارون 4 کتیبه‌ها و آثار تاریخی را زیر آب می‌برد. در دورانی که حساسیت‌های زیادی در مورد میراث فرهنگی بوجود آمده است معلوم نیست نگارنده محترم براساس کدام مشاهده یا مستندات مرتکب چنین اشتباهاتی شده‌اند. طی دو سال گذشته و طی قراردادی که این شرکت با سازمان میراث فرهنگی منعقد نموده است کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تمامی حوزه دریاچه سد کارون 4 را بررسی نموده و نه تنها هیچ کتیبه‌ای بلکه هیچ اثر باستانی نیز یافت نشده است. درج این‌گونه مطالب فقط موجب اشاعه اطلاعات نادرست و برانگیختن احساسات مردم خواهد شد.
4 - در مطلب آمده بود قرار است سد کارون 6 هم ساخته شود. این برای اولین بار است که ما به عنوان  متولی سدسازی بر روی رودخانه کارون، نام این سد را می‌شنویم.
5 - این‌که گفته شده بود عمر سدهای ساخته‌شده رودخانه کارون به علت فرسایش حداکثر 15 سال است مطلبی بسیار اشتباه و احتمالاً ناشی از بی‌اطلاعی نگارنده یا گوینده مطلب بوده است. اکنون روی رودخانه‌های کارون و دز شاهد سدهایی هستیم که بیش از سی‌سال از بهره‌برداری آنان می‌گذرد و حداقل تا 50 سال دیگر نیز قابل بهره‌برداری خواهند بود.
6 - ارتفاع سد کارون 4 پس از اتمام به 230 متر خواهد رسید مشخص نیست که برچه مبنایی ارتفاع این سد 100 متر عنوان شده است.
7 - پیشرفت فیزیکی این سد هم‌اکنون 46 درصد است که در این مطلب اشتباهاً 70 درصد عنوان شده بود.
8 - در مطلب آمده بود که «طی دو مرحله و هنگامی که 40 درصد عملیات اجرایی آن طی شده بود سد کارون 4 براثر سیلاب به کلی تخریب شده، اما همچنان بر احداث این سد پافشاری می‌شود». باید به استحضار خوانندگان محترم رساند که از زمان آغاز بتن‌ریزی بدنه سد کارون 4 تاکنون هیچ سیلابی موفق به تخریب این سد نشده است و هم‌اکنون این سد بیش از 70 متر ارتفاع گرفته است. آنچه که در سیلاب‌های گذشته آسیب دید بند خاکی موقتی بود که برای خشک‌کردن بستر رودخانه جهت ساخت بدنه سد اصلی ساخته شده بود و کل خسارت وارد شده کمتر از سه دهم درصد پیشرفت طرح بوده است. طرح چنین مطالب کذبی نه تنها موجب تخریب چهره صنعت سدسازی کشور است بلکه موجب دلسردی صدها مهندس و کارگری می‌شود که در کوهستان‌های دورافتاده و دور از خانواده خود در حال تلاش برای توسعه و عمران کشور هستند. ایران هم اکنون سومین کشور سد ساز دنیا است و در صنعت سدسازی نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه به بسیاری از کشورها خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کند. با این وجود چگونه می‌توان گفت که بلند‌ترین سد ایران را سیلاب دوبار تخریب کرده است. آیا بیان چنین مطالبی موجب وهن صنعت سدسازی کشور ایران در داخل و خارج نمی‌شود.
9 - در پایان به استحضار می‌رساند سدسازی و تامین آب و برق مطمئن پیش‌شرط توسعه پایدار است و در تمامی کشورهای پیشرفته همانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از سال‌ها پیش از تمامی ظرفیت‌های سدسازی خود استفاده کرده‌اند. ما نیز اگر بخواهیم کشوری توسعه‌یافته داشته باشیم راهی جز توجه به سدسازی نداریم. انتظار ما از رسانه وزینی مانند روزنامه همشهری این است که در این مسیر سخت با «اطلاع‌رسانی توام با نقد منصفانه» یار و یاور کسانی باشید که همت خود را متوجه آبادانی و سازندگی ایران اسلامی کرده‌اند.
توضیحات گروه شهری: درباره آثار تاریخی که با آبگیری سد کارون 4 مدفون خواهد شد تنظیم‌کنندگان جوابیه را دعوت می‌کنیم گزارش‌های مطالعات باستان‌شناسی سد کارون 4 و مردم نگاری روستاهای حواشی سد کارون 4 را بخوانند. کاروانسراهای مروارید، پل مروارید، پل کتولا، کاروانسرای شلیل، تعداد زیادی مقبره‌های دوران‌ هخامنشی و نیز امامزاده‌های شهسوار، جعفر و جابر و تعدادی اماکن مذهبی دیگر قطعاً در دریاچه سد غرق خواهد شد. این منطقه حتی قبل از ورود آریایی‌ها مسکونی بوده و نشانه‌هایی از سکونت لولوجی‌ها و پس از آنها عیلامی‌ها در منطقه وجود دارد. درباره سد کارون 6 نیز که تنظیم‌کنندگان نامه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، خوب است توضیح دهند نام دو سدی که روی رودخانه آرمند لردگان در حال احداث است، چیست.
فیلم تخریب بخشی از تأسیسات مرتبط با سد کارون 4 در 21 اسفند 83 نیز در دفتر روزنامه همشهری موجود است. عدم دسترسی تنظیم‌کنندگان نامه به این فیلم جای سوال دارد.
و دست آخر، باید به این ادعا اشاره کرد که با آبگیری سد، رطوبت هوا بیشتر شده و با افزایش بارش محیط‌زیست منطقه بهبود می‌یابد. تصور ما این است که سدسازی‌ها در وزارت نیرو با اتکا به یک دانش کارشناسی متقن انجام می‌شود و سهل‌انگاری درباره مسائل بدیهی و پیش پاافتاده هیدر و اقلیم فقط مربوط به همین جوابیه است. وگرنه این یک موضوع بدیهی است که میزان بالای تبخیر و تعرق در منطقه و شرایط خاص میکرواقلیمی قطعاً نه تنها مانع خواهد شد که ابری بر فراز دریاچه سد شکل بگیرد بلکه بعید است که تاثیر چندان محسوسی در رطوبت عمومی منطقه داشته باشد.[2200 هکتار اراضی جنگل بلوط در آستانه نابودی]

کد خبر 27517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز